s

AKUT HJÆLP!

Har du brug for akut tandlægehjælp, finder vi en tid til dig samme dag.

Udenfor for klinikkens åbningstid henviser vi til tandlægevagten:
Tandlægevagten i København, Oslo Plads 14 2100 København – Telefon: 3542 1053

Ved ulykker: Ring 1813

Jeg har tandpine

Tandpinen er som oftest udtryk for:
En betændelsesproces i tandnerven eller den omkringliggende knogle eller tandkødet. Smerten kan være forårsaget af, at betændelsen giver hævelse og overtryk inde i tanden eller knoglen.

Behandlingen består i at standse betændelsesprocessen evt. i kombination med at lukke trykket ud samtidigt.

En anden typisk årsag til tandpine er når man har tabt en plombe:
Det generer ofte tungen, og det kan være et tegn på, at der har været noget galt under plomben i lang tid. I hullet vil der samles madrester og bakterier og forværre problemet. Bestil tid hurtigst muligt. Voldsomme smerter kræver tandlægehjælp med det samme.

Skal du ud at rejse, udleverer vi (til klinikkens regelmæssige kunder) midlertidigt fyldningsmateriale (Cavit) og brugsanvisning. En let tandpine eller lidt ondt kan klares med smertestillende tabletter. Men bestil en tid hos tandlægen, inden det bliver værre.

Jeg har slået en tand

Er tanden slået ud:
Måske kan tanden sættes på plads igen. Men det skal ske hurtigt. Helst indenfor 20 minutter. Tanden skal IKKE gøres ren – lad tandlægen om det. Tanden skal opbevares fugtigt under transporten til klinikken – bedst i munden, hvis der ikke er bevidstløshed ellers i plasticpose med fugtig serviet (oftest hvad man har ved hånden).

Er tanden forrykket:
Et kraftigt slag kan løsne tanden. Oftest sker der ikke andet end at tanden vokser fast igen. Er tanden meget løs, og er det svært at tygge, vil det ofte være en god ide at sætte tanden midlertidigt fast med fyldninger til nabotænderne (“krykker”).

Er tanden brækket:
Kan man se en rød plet, hvor tanden er knækket, er tandnerven beskadiget. Det kan give smerter, så kontakt os eller tandlægevagten. Er der ingen rød plet at se, kan behandlingen vente en dag eller to.

Under alle omstændigheder bør tandlægen konsulteres for at vurdere skaden, også af hensyn til en evt. skadesanmeldelse til forsikringsselskabet.